Biblioteczka #26

Czas na kolejną recenzję!

Dzisiaj kilka słów na temat książki Ewy Mażul “Od czerwieni do turkusu. Jak lepiej porozumiewać się w pracy.”

Opis według Onepress:

Czy wiesz, że firmy i organizacje mają swoje kolory? Mogą być czerwone, bursztynowe, pomarańczowe, zielone albo turkusowe. I nie, wcale nie chodzi o logo, które reprezentuje daną firmę czy organizację. Tajemnica tych barw tkwi w przyjętym stylu zarządzania. O tej typologii świat po raz pierwszy usłyszał w 2014 roku dzięki przełomowej publikacji Frederica Lalouxa zatytułowanej Reinventing Organizations. Według klasyfikacji zaproponowanej przez autora kolor przypisany organizacji odpowiada przyjętemu w niej modelowi zarządzania – opresyjnemu w organizacjach czerwonych, sformalizowanemu w bursztynowych, zmechanizowanemu w pomarańczowych, nastawionemu na dialog w zielonych oraz płaskiemu w turkusowych.

Ta książka stanowi zbiór metod właściwych do zarządzania komunikacją w zależności od koloru firmy. Autorka, doradczyni i trenerka od wielu lat współpracująca z polskimi firmami, wskazuje w niej, jak zdefiniować dominującą barwę własnej organizacji. Podpowiada, jak określić preferowany styl komunikacji, zarówno organizacyjny, jak i osobisty, zwiększać efektywność i komfort pracy oraz zapobiegać niepożądanym zjawiskom (jałowe dyskusje, przemoc słowna czy mobbing). Co istotne, książka odnosi się do rodzimych realiów, a podane w niej przykłady różnych strategii radzenia sobie z problemami komunikacyjnymi pochodzą z życia – faktycznie wystąpiły w którejś z polskich firm lub organizacji.

Opis według mnie:

Muszę przyznać, że książka ogromnie mnie zaskoczyła! Z wierzchu niepozorna, na pierwszy rzut oka wydaje się być kolejną pozycją o komunikacji, ale jakże się myliłam!

Książka mówi przede wszystkim o tym, jak się komunikujemy (zarówno jako persony, jak i całe organizacje), a ułatwiają to kolory:  czerwony, bursztyn, oranż, zieleń oraz turkus.

Każdy znajdzie w tej książce coś dla siebie. Pracownicy- o tym jak lepiej komunikować się w pracy, a pracodawcy-  sprawdzić jaki rodzaj komunikacji przeważa w ich firmie i jak dalej można rozwijać organizację w tym temacie. Autorka porusza też w książce kwestię (bardzo modnych ostatnimi czasy) turkusowych organizacji. Jak sama pisze: “Po wydaniu polskiej edycji książki F. Laloux “Pracować inaczej. (…)” w mediach zaczęły pojawiać się jak grzyby po deszczu opowieści o polskich turkusowych firmach i o tych, które są “w drodze do turkusu”. Niestety często bywały to (i bywają nadal) opowieści oparte na myśleniu życzeniowym.” Bardzo często organizacje “fiksują” się właśnie na tym modelu komunikacji, a zapominają, że – po pierwsze- wcale nie musi być on najlepszy dla danej organizacji, a po drugie, że nie da się przeskoczyć z bursztynu do turkusu w kilka miesięcy. Należy pamiętać też o tym, że to lider nadaje ton komunikacji:

“Ogólna zasada mówi, że poziom świadomości organizacji nie może przekraczać poziomu świadomości jego przywódcy!”

Bo cóż z tego, że będziemy chcieli stworzyć organizację turkusową, gdy sam założyciel komunikuje się jeszcze w kolorze czerwieni?

Oprócz tego, dzięki licznym przykładom, sami możemy odkryć swój styl komunikacji, a co za tym idzie- zwrócić większą uwagę na to, w jaki sposób się porozumiewamy (nie tylko w pracy) i jak to wpływa na nasze otoczenie. Znajdziemy też tutaj między innymi: jak nie dać się “wkręcić” w kłótnię, jak panować nad emocjami, jak komunikować się asertywnie czy też wytłumaczenie czym jest trójkąt dramatyczny.

Polecam! Myślę, że będę do tej książki wracać niejednokrotnie.

Książka dostępna pod linkiem:

KLIK

Zapraszam też na:

Dodaj komentarz