Czy pomyśleliście kiedyś o audiobookach i podcastach nie tylko jako formie benefitu dla swoich pracowników, ale również jako elemencie rozwoju pracowników? Jeśli nie, zachęcam do lektury.
Jakiś czas temu wspominałam o tym, że nawiązałam współpracę z aplikacją Inspiro by Audioteka, która proponuje swoje usługi przede wszystkim firmom, udostępniając ich pracownikom audiobooki oraz podcasty. Wielu pracodawców wykorzystuje platformę jako dodatkowy benefit dla pracowników. Warto jednak pomyśleć o jeszcze innym wykorzystaniu zaplecza Inspiro.

Świetnym pomysłem jest wykorzystanie audiobooków oraz podcastów w systemie rozwoju pracowników. Tym bardziej, że formy audio zyskują coraz większa popularność wsród pracowników – już 9 mln Polaków słucha podcastów (raport Tandem Media z 2021 roku). Potwierdzają to również dane z raportu “Kompetencje miękkie i potrzeba ich rozwoju. Jak uczą się obecnie pracownicy?” (Nowe Motywacje), z których wynika, że aż 53% kobiet uważa, że podcast jest jedną z najbardziej efektywnych form rozwoju:

Dodatkowo popularność zyskuje długość szkolenia krótsza niż 3 godziny:

Sama bardzo często wykorzystywałam tradycyjne książki w Indywidualnych Planach Rozwoju Pracowników. Często była to lektura związana z kompetencją, jaką miał za zadanie rozwinąć pracownik w określonym czasie. Oprócz lektury, pracownik miał także do wykonania zadanie związane bezpośrednio z zagadnieniem zawartym w książce. Jednakże wraz z większą popularnością audiobooków i podcastów zaczęłam stosować tę formę wymiennie do tradycyjnych książek. Co ważne na podstawie badań z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley ustalono, że zarówno czytanie jak i słuchanie tej samej treści, aktywuje dokładnie te same obszary mózgu, z dokładnie taką samą intensywnością. Innymi słowy, pod warunkiem, że jesteśmy skupieni na odbiorze treści, nie istnieją żadne różnice pomiędzy audiobookiem a tradycyjną papierową książką.[1]
Pracownicy docenili również możliwość słuchania audiobooków w wielu sytuacjach: wracając komunikacją miejską z pracy do domu, na siłowni czy też w trakcie domowych porządków. Dzięki temu, że w trakcie słuchania mogli wykonywać inne czynności docenili taką formę rozwoju. Warto nadmienić, że oprócz książek i podcastów związanych z praca zawodową i rozwojem kompetencji biznesowych, pracownicy mogą słuchać beletrystyki czy też niezwykle ciekawych audioseriali.
Do najczęstszych kompetencji rozwijanych właśnie dzięki czytaniu (jak i słuchaniu), zaliczamy:
- Kreatywność.
- Umiejętność analizowania informacji.
- Koncentrację.
- Empatię.
- Umiejętność zrozumienia innych.
- Umiejętność poznania i panowania nad swoimi emocjami.
Oprócz tego poprawiamy słownictwo oraz pamięć. Dodatkowo warto podkreślić, że dzięki czytaniu redukujemy stres (wyniki badania „Galaxy Stress Research” firmy Mindlab International wykazały, że czytanie przez 6 minut, może zmniejszyć poziom odczuwanego stresu aż o 68%) oraz zmniejszamy ryzyko wystąpienia w przyszłości chorób otępiennych (takich jak Alzheimer czy demencja), co w dobie wellbeingu jest niezwykle istotne.
Warto zatem zastanowić się, czy nie warto potraktować audiobiblioteki nie tylko jako formy benefitu dla pracowników, ale właśnie wykorzystania jej do rozwoju wybranych kompetencji naszych pracowników.

Przy okazji serdecznie zapraszam do wysłuchania mojego shortcastu (wyprodukowanego wraz z Inspiro) – Newsy z rynku pracy – który posiada już dwa sezony! W samym podcaście przekazuję najważniejsze informacje dotyczące polskiego rynku pracy, między innymi: podsumowanie roku 2021, plusy i minusy rekrutacji zdalnych, jakiego pracodawcy poszukują kandydaci, itp. Będzie mi bardzo miło, jeśli dacie znać po wysłuchaniu.

Jeśli zaś nie posiadacie konta w aplikacji Inspiro zachęcam do bezpośredniego kontaktu TUTAJ.
Źródło: https://blog.alberty.org/audiobooki-czy-moga-wspierac-prace-naszego-umyslu/
Wpis został stworzony przy współpracy z aplikacją Inspiro.
Zapraszam też na: