Różnorodność wiekowa napędza rozwój. Case study IKEA

Jak wiecie, temat aktywizacji osób 50+ jest mi bliski, co mogliście zauważyć w ostatnich wpisach dotyczących działań aktywizujących w/w kandydatów przez pracodawców (na samym końcu artykułu znajdziesz odnośniki do kampanii McDonald’s i mBanku).

Czas zatem na zapoznanie Was z kolejną świetną kampanią skierowaną do pracowników 50+. Tym razem jest to Strategia Różnorodności i Włączania w IKEA Retail Polska.

IKEA chce promować współpracę międzypokoleniową i wesprzeć w tym osoby 50+ jako grupę wiekową najbardziej narażoną na wykluczenie zawodowe w Polsce (PwC Golden Age Index 2018) [1].

W ramach działań zrealizowanych wewnątrz firmy, IKEA przeprowadza także szereg szkoleń dla zespołów menedżerskich i rekrutacyjnych, które poświęcone są zarządzaniu zróżnicowanym wiekowo zespołem. [2]

To, co podkreśla IKEA, to to, że do 2050 roku co drugi mieszkaniec krajów Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) będzie miał ponad 55 lat. Polska w rankingu państw najlepiej aktywizujących zawodowo pracowników dojrzałych zajmuje odległe 30. miejsce na 35 możliwych. Stopa zatrudnienia osób w wieku 55-64 lat w Polsce jest jedną z najniższych w badanych krajach i w 2016 r. wynosiła 46,2% (średnia dla OECD to 61%), a grupie 65-69 lat wynosiła zaledwie 9,9%. [3]

Z kolei z opracowania GUS [4] opublikowanego w kwietniu 2020 roku dowiadujemy się, że jednym z najistotniejszych problemów rynku pracy w Polsce jest zjawisko starzenia się osób aktywnych zawodowo. Proces ten postępować będzie w ślad za starzeniem się społeczeństwa. Jednocześnie współczynnik aktywności zawodowej dla ludności powyżej 50. roku życia w Polsce w 2018 r. wyniósł 33,8% i był o 22,5 p. proc. niższy niż dla ludności ogółem. Jednocześnie w 2018 r. co czwarta kobieta powyżej 50. roku życia była aktywna zawodowo (26,6%). W przypadku mężczyzn w tym samym wieku współczynnik aktywności zawodowej był znacznie wyższy i wyniósł 42,8%.

Różne benefity ze względu na wiek.

To, co szczególnie przyciągnęło moją uwagę to zróżnicowanie benefitów ze względu na wiek pracownika. Jak wynika bowiem z wewnętrznych badań regularnie realizowanych przez IKEA wśród pracowników, osoby z grupy 50+ szczególnie zwracają uwagę na dobrą atmosferę w miejscu pracy, wsparcie zespołu, jasne zasady oraz stabilne zatrudnienie. Jeżeli natomiast chodzi o ofertę benefitów, szczególnie doceniane mogą być te, które zapewniają poczucie stabilizacji i bezpieczeństwa, wśród nich są m.in.:

  • prywatna opieka medyczna (każdy pracownik IKEA może korzystać z rozszerzonego pakietu opieki medycznej na terenie całego kraju; opieką medyczną można również objąć dzieci i członków rodzin lub rozszerzyć swój pakiet o dodatkowe usługi),
  • plan emerytalny (dodatkowy plan emerytalny przeznaczony dla wszystkich pracowników w Polsce, zapewniający wyższą emeryturę),
  • Program Lojalnościowy TACK! (za każdy przepracowany rok pracownicy mogą partycypować w zyskach grupy Ingka[4] w ramach Programu Lojalnościowego TACK!  Po 5 latach udziały zostają przekazane do planu emerytalnego w postaci dodatkowych środków zgromadzonych za każdy pełny rok pracy w IKEA),
  • roczny system premiowy (raz do roku pracownicy otrzymują specjalną premię, której wysokość uzależniona jest od wspólnie wypracowanego wyniku finansowego całej firmy i stopnia realizacji założonych celów),
  • ubezpieczenia (każdy pracownik IKEA objęty jest ubezpieczeniem NNW w całości opłacanym przez pracodawcę, pracownicy mogą także ubezpieczyć siebie i swoich bliskich w dodatkowym planie na życie i zdrowie),
  • Program Wsparcia Pracownika (w razie potrzeby pracownicy mogą anonimowo i bezpłatnie skorzystać z porad psychologicznych, prawnych, finansowych i zdrowotnych u zewnętrznego dostawcy IKEA),
  • świętowanie jubileuszy (jubileusz stażu pracy to niezwykłe wydarzenie, aby je odpowiednio uczcić każdy pracownik otrzymuje dodatkowy płatny urlop oraz dofinansowanie do odpoczynku lub kartę na zakupy w IKEA),
  • Fundusz Świadczeń Socjalnych (w przypadku trudnej sytuacji życiowej – zdrowotnej, materialnej lub rodzinnej – pracownicy mogą uzyskać wsparcie z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych),
  • prezenty okolicznościowe (z okazji ważnych wydarzeń i świąt każdy pracownik otrzymuje prezent pod postacią bonu pieniężnego lub karty podarunkowej, które mogą zostać wykorzystane w dowolny sposób)[6].

Dodatkowo na koniec kilka ciekawostek:

  • obecnie osoby 50+ stanowią blisko 10% pracowników IKEA,
  • najstarszy pracownik ma 76 lat,
  • kampania jest integralną częścią nowego podejścia IKEI do Employer Brandingu i jest komunikowana online (media oraz SoMe) jak również wkrótce będzie udostępniona offline (billboardy, itp),
  • akcja skierowana do osób 50+ jest na początkowym etapie i jej pierwsze podsumowanie będzie robione dopiero po roku aktywnych działań.

Dodam tylko, że ogromnie się cieszę, iż kolejna firma docenia różnorodność wiekową w organizacji i widzi w niej szansę na rozwój, a nie zagrożenie.



Źródło:

[1][2][6] http://biuroprasowe.ikea.pl/138697-roznorodnosc-wiekowa-napedza-rozwoj

[3] PwC Golden Age Index 2018

[4] Głównego Urzędu Statystycznego „Osoby powyżej 50. roku życia na rynku pracy w 2018 r.

[5] Grupa Ingka, dawniej znana jako Grupa IKEA, jest największym franczyzobiorcą IKEA. Na całym świecie zarządza 378 sklepami w 31 krajach. Nazwa Ingka powstała od nazwiska założyciela IKEA – Ingvara Kamprada.

Zapraszam też na:

LinkedIn

Facebook

Instagram

Dodaj komentarz