Raport People Trends 2026

Jakie wyzwania i zmiany czekają nas nie tylko w obszarze HR?

O tym opowiedziałam we współtworzonym przeze mnie raporcie eksperckim People Trends 2026 HRlink i GoldenLine.

Serdecznie zapraszam do zapoznania się z moją wypowiedzią na temat trendów HR w 2023 i 2026 roku:

2023

Ciągłe zmiany na rynku pracy i trwająca pandemia koronawirusa, wymusiła zarówno na pracownikach, jak i pracodawcach zmianę myślenia na temat kompetencji, które są najbardziej rozchwytywane na rynku pracy. Wiele z nich było kluczowych jeszcze przed pandemią, a niektóre zyskały na znaczeniu właśnie teraz i ten trend będzie się pogłębiał. Oto one:

Adaptacja do zmian – jedna z kompetencji, która pokazała pracodawcom, którzy z pracowników potra- fią szybko dostosować się do zmiany jaką było/ jest home office, komunikacja jedynie przez komunikatory oraz praca w pełni zdalna.

Komunikacja – kolejna z najczęściej wymienianych jeszcze przed pandemią kompetencji, którą praco- dawcy cenili bardzo wysoko, a teraz doceniają ją jeszcze bardziej. W świecie pracy zdalnej komunikacja zyskała jeszcze bardziej na ważności, ponieważ poza komunikacją face-to-face znaczenia nabrała umiejętność porozumiewania się za pomocą komunikatorów czy też maila.

Umiejętność pracy w zespole – a dokładniej umiejętność pracy w zespole wirtualnym, co wydaje się trudniejsze od pracy w tradycyjnym zespole, bo wymaga większej umiejętności zrozumienia innych członków, motywacji, jak i również samodyscypliny.

Umiejętność ciągłej nauki – to, że zdobyliśmy dyplom z danej dziedziny nie oznacza, że możemy spo- cząć na laurach i niczego już się nie uczyć. Funkcjonowanie w tak zmiennym środowisku wymusza na nas (co moim zdaniem jest fantastyczne!) ciągłe podążanie za trendami i naukę nowych rzeczy. To właśnie umiejętność ciągłej nauki, otwartość na nowości, chęć wprowadzania ciągłych innowacji i zmian do stylu swojej pracy jest kompetencją przyszłości. Bo cóż z tego, że mamy świetnie wykształconego pracownika, który nie jest chętny to podążania za nowymi trendami, nie jest ciekawy, co nowego dzieje się w naszej branży i działa ciągle utartymi schematami, gdy cały świat (w tym nasza konkurencja) idzie naprzód?

2026

Z biegiem czasu wzrastać będzie znaczenie kompetencji miękkich. W wielu zawodach technicznych niedługo zastąpią nas roboty (sztuczna inteligencja), jednak żaden robot nie będzie posiadał kompetencji miękkich. Spotykam się wielokrotnie ze stwierdzeniem, że pracodawca jest w stanie pomóc pracownikowi zdobyć wiele kompetencji twardych, ale jeśli chodzi o kompetencje miękkie, nie jest to już takie łatwe. Wiele z nich „nabywamy” z wiekiem czy też z doświadczeniem zawodowym, niektóre zaś są częścią naszego charakteru. Co z tego, że będziemy świetnie znali dany program, jeśli nie będziemy potrafili pracować w zespole? Cieszy mnie to, że coraz więcej pracodawców dostrzega rolę kompetencji miękkich i skupia się w rekrutacji właśnie na nich.

Kolejnym wyzwaniem w nadchodzących latach będzie przekwalifikowywanie pracowników w czym może pomóc upskilling czy też reskilling. Pracodawcy powinni zastanowić się, jak takie procesy przeprowadzać w swoich organizacjach, aby nie tracić czasu na pozyskiwanie poszukiwanych kompetencji z rynku zewnętrznego, a z zasobów wewnętrznych organizacji.

Warto nadmienić, że reskilling i upskilling jest szansą nie tylko dla pracodawców, ale przede wszystkim dla pracowników i kandydatów do pracy. Według raportu “Upskilling European industry: new operational tools wanted” do 2025 niemal połowa stanowisk pracy będzie wymagała wysoko wykwalifikowanych pracowników. Szacuje się, że transformacja cyfrowa obejmie 10-30% wszystkich zatrudnionych w UE, czyli od 30 do 90 mln ludzi. Pamiętajmy, że część z zawodów zastąpią roboty i sztuczna inteligencja (jak wspomniałam wyżej).

Zapraszam też do zapoznania się z całością raportu, w którym znajdziecie komentarze aż 20 ekspertów!

Raport do pobrania TUTAJ


Zapraszam też na: 

LinkedIn

Facebook

Instagram

Dodaj komentarz