O feedbacku w rekrutacji słów kilka.

Wiem, że temat feedbacku w rekrutacji był już poruszany na wielu blogach HR-owych, jak i portalach branżowych, ale również czuję nieodpartą chęć napisania kilku słów na ten temat.

Jakiś czas temu na moim InstaStory przeprowadziłam dwie proste ankiety.

Pierwsze pytanie brzmiało: Czy oczekujesz feedbacku po zakończonym procesie rekrutacyjnym?

100% osób biorących udział w ankiecie odpowiedziało TAK:

Zaś drugie pytanie skierowane było wprost do rekruterów: Czy udzielacie informacji zwrotnej kandydatom po zakończonej rekrutacji?

Tutaj zdania były już podzielone i 88% osób biorących udział w badaniu odpowiedziało TAK, a 12%, że NIE:

Dodatkowo warto spojrzeć na dane z raportu “Candidate Experience w Polsce 2019” [1] :

Jak widać oczekiwania kandydatów są proste- chcą feedbacku po zakończonym procesie rekrutacyjnym niezależnie od wyniku rekrutacji. Niestety nie każdy pracodawca takiego feedbacku udziela i to jest dla mnie nadal niezrozumiałe. Wiem, że feedback może być dla rekruterów czasochłonny, ale nie jest to dobra wymówka (tym bardziej, że istnieje już wiele narzędzi, które wspierają nas w jego udzielaniu (chociażby ATS)).

Dodatkowo przy informacji zwrotnej kandydaci oczekują wskazania powodów odrzucenia [2]:

Tutaj pomocne będą takie narzędzia jak testy oceniające kompetencje kandydatów. U jednego z klientów Sigmund Polska pierwszym etapem (tuż po wysłaniu CV) jest właśnie badanie testem kompetencyjnym. Niezależnie od wyników rekrutacji kandydat otrzymuje wynik testu wraz ze specjalnym raportem dedykowanym dla kandydata, gdzie zamieszczone są opisy jego kompetencji wraz ze wskazówkami do samodzielnej pracy. Jest to nie tylko wartość dodana, którą otrzymuje kandydat biorący udział w procesie rekrutacji, ale również świadome budowanie marki pracodawcy.

O zakończonym procesie rekrutacji możemy zaś poinformować za pomocą ATS- tutaj wystarczy jedno kliknięcie, aby kandydat został o tym poinformowany. Czy zatem brak czasu rzeczywiście jest powodem, dla którego rekruterzy nie udzielają feedbacku czy tylko wymówką?

Dodatkowym bodźcem, który powinien “zmusić” nas do udzielania feedbacku jest wielokrotnie udowodnione powiązanie negatywne wrażenie a nastawienie do marki [3]:

Podsumowując : dbajmy o kandydatów i traktujmy ich tak, jak sami chcielibyśmy być traktowani w procesie rekrutacji. Informujmy rzetelnie o tym, jak sam proces rekrutacyjny wygląda, jakie są warunki pracy i dbajmy, aby każdy kandydat otrzymał od nas informację zwrotną.

PS. Jestem ogromnie ciekawa, czy jako rekruterzy przekazujecie feedback kandydatom- jeśli nie to napiszcie proszę dlaczego- czy to kwestia braku czasu, braku takiej potrzeby? Będę wdzięczna za podzielenie się swoimi doświadczeniami.

Źródło:

[1],[2],[3] eRecruiter “ Raport CandidateExperiencew Polsce 2019” do pobrania TUTAJ

Zapraszam też na:

LinkedIn

Facebook

Instagram

Opublikowany w HRTagged

Dodaj komentarz