Jak zachować się w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej?

W trakcie rozmowy kwalifikacyjnej warto mieć na uwadze kilka ważnych punktów.

Poniższe wskazówki pomogą Ci zaprezentować swoje kompetencje i zbudować porozumienie z osobą przeprowadzającą wywiad.

1. Na początku zrób dobre wrażenie.

Pierwsze wrażenie może zagwarantować sukces lub skazać na porażkę. Zazwyczaj tworzy się już na podstawie Twojego podania i życiorysu, dlatego tak ważne jest, aby były napisane poprawnie. Także punktualność (lub jej brak) są informacją, jak potrafisz dysponować czasem. Zaplanuj przyjście z 10-15 minutowym wyprzedzeniem, pozostawiając sobie czas na nieprzewidziane opóźnienia. Jeśli nie wiesz, jak dotrzeć do firmy, sprawdź to dzień wcześniej.

Pierwsza część spotkania kształtuje ogólne wrażenie, które pływa na całość- sukces albo porażka są zdeterminowane początkiem. Jak wynika z badań, wielu prowadzących wywiady wyrabia sobie opinię o kandydacie w czasie pierwszych czterech minut rozmowy. Atrakcyjność fizyczna ma największy wpływ na ocenę kandydata, trzeba więc uczynić wszystko, by wyglądać jak najlepiej. Kryteria właściwego ubioru mogą różnić się w zależności od rodzaju pracy i firmy. W razie wątpliwości najlepiej wybrać klasyczny oficjalny strój. Jest mało prawdopodobne, aby prowadzący rozmowę źle o Tobie pomyślał z powodu przesadnie eleganckiego wyglądu; jeżeli natomiast włożysz niedbały, codzienny strój, może to uznać za oznakę niepoważnego traktowania pracy i rozmowy rekrutacyjnej.

2. Zrób dobry początek.

Spotkanie zwyczajowo zaczyna się od przywitania i przedstawienia się. Potem przez chwilę toczy się nieoficjalna rozmowa, kandydat i prowadzący spotkanie rozmawiają na interesujący obie strony temat, niekoniecznie związany z pracą. Ta część wywiadu stwarza okazję, aby się oswoić z sytuacją i zapoznać przed rozpoczęciem właściwej rozmowy o pracy. Przyświeca temu idea nawiązania nici porozumienia pomiędzy uczestnikami spotkania. Rozglądając się uważnie po gabinecie, zazwyczaj znajdzie się informacje o osobistych zainteresowaniach jego “właściciela”: pamiątkowe tableau, fotografie czy dzieło sztuki- stanowią one dobry temat do rozmowy.

3. Udzielaj zrozumiałych, dokładnych odpowiedzi.

Wejdź w położenie prowadzącego rozmowę i patrząc z jego punktu widzenia, staraj się być tak konkretny i pomocny, jak Ty oczekiwałbyś tego od kogoś innego. Dobra odpowiedź najpierw ogólnie ujmuje zagadnienie, a następnie prezentuje szczegóły. Wyobraź sobie, że pada pytanie: “Czego przydatnego w przyszłej pracy nauczyła się Pani na kursie porozumiewania się międzyosobowego?”. Odpowiedź od ogółu do szczegółu wyglądałaby tak: “Dowiedziałam się jak stworzyć i utrzymać przyjacielskie relacje, które pomogą w kontaktach z ludźmi w firmie i klientami. Nauczyłam się jak być dobrym słuchaczem, jak negocjować rozwiązania zwycięzca- zwycięzca w konfliktach, jak umiejętnie podnosić trudne kwestie, jak radzić obie z krytyką, nie stosując obrony”. Bądź przygotowany na to, że prowadzący będzie kontynuował: “Proszę opisać przykładową sytuację, w której mogą się przydać takie umiejętności”. Dobrze jest mieć w zanadrzu kilka krótkich historii, ilustracji i przykładów potwierdzających Twoje umiejętności i możliwości.

4. Koncentruj się na konkretnej odpowiedzi.

Nietrudno, odpowiadając na pytania, zaplątać się, czy to chcąc się wykazać wiedzą, czy z nerwów, czy z nadmiaru entuzjazmu. W większości przypadków długie odpowiedzi nie są wskazane. Prowadzący wywiad na pewno ma wiele tematów do omówienia i przydługie odpowiedzi nie pomogą mu w tym. Ogólna zasada jest taka: odpowiedź nie powinna trwać dużej niż minutę lub dwie, potem należy poczekać na zachętę do kontynuowania tematu lub na następne pytanie prowadzącego. Na pewno, zgodnie z powyższym postulatem, zechcesz odpowiadać wyczerpująco, wspierając przykładami to, co mówisz. Miej jednak na uwadze, że wywiad jest rozmową i- jak w każdej rozmowie- dialog jest lepszy od dłuższych monologów.

5. Postępuj za prowadzącym rozmowę.

Pozwól, aby to on nadawał ton na spotkaniu. Jeżeli zachowuje się swobodnie, Ty też możesz się rozluźnić, jeżeli jest oficjalny i konkretny- zachowuj się tak samo. Bardzo wiele zależy od interakcji pomiędzy prowadzącym rozmowę a kandydatem, a więc próbuj dopasować się do jego stylu, ale nie udawaj. Jeśli klimat wywiadu nie bardzo do Ciebie pasuje, może to być sygnał, że nie poczujesz się dobrze także w tej firmie. Zręcznie byłoby sprawdzić, czy podejście prowadzącego jest typowe dla całego przedsiębiorstwa, możesz to zrobić prosząc go o oprowadzenie, albo rozmawiając z pracownikami na własną rękę. Chęć zapoznania się z firmą dowodzi tego, że jesteś osoba myślącą i poważnie traktujesz pracę, a więc Twoja ciekawość nie powinna urazić prowadzącego rozmowę.

6. Przygotuj się do odpowiedzi na pytania prowadzącego.

Jest to szczególnie ważne, kiedy szukasz pracy. Bez względu na to jaką formę przybierają pytania, pracodawca zawsze pyta o jedno” “W czym będzie Pan przydatny?”. Pamiętając o tym, dowiedziesz, że potrafisz zaspokoić potrzeby pracodawcy. Poświęciwszy trochę czasu na zdobycie informacji o potencjalnym pracodawcy, będziesz umiał dowieść Twojej przydatności dla firmy w kontekście jego potrzeb. Świadomość,że naprawdę jesteś przydatny, doda Ci pewności siebie i sprawi, że będziesz się czuł swobodnie, przekonując potencjalnego pracodawcę.

7. Przygotuj się do zadania pytań prowadzącemu.

Kiedy wywiad zbliża się do końca, większość prowadzących daje szansę kandydatowi: “Czy chce Pan o coś zapytać?”. Bez namysłu można powiedzieć: “Nie myślałem o tym”, co sugeruje brak inicjatywy i dociekliwości. Lepiej przygotuj listę pytań dotyczących firmy i stanowiska, o jakie się ubiegasz. Nie zapomnij o tym, że chcesz się przekonać, czy to będzie odpowiednia dla Ciebie praca, i że Ty w tym samym stopniu sprawdzasz firmę, w jakim firma Ciebie.

Dobre pytania udowadniają, e odrobiłeś pracę domową na temat przedsiębiorstwa: “Przeczytałem na stronie internetowej, że firma wprowadza nowy program szkoleniowy. Jak pomaga on w pracy na moim stanowisku?”.

8. Po wywiadzie.

Po wywiadzie prześlij podziękowania osobie prowadzącej. Większość kandydatów zaniedbuje ten krok, a więc zrobisz jeszcze lepsze wrażenie. Podziękuj za możliwość zapoznania się z firmą i daj do zrozumienia, że po rozmowie jesteś bardzo zainteresowany szansą nawiązania współpracy. Wskazane byłoby też zamieścić informację na temat tego, czego dowiedziałeś się o firmie w trakcie wywiadu: “Podobało mi się to, co usłyszałem o owym oprogramowaniu, z jakiego firma korzysta,a by ułatwić podsumowanie wyników pracy”. Gdzie to możliwe, podkreślaj, że Twoje umiejętności będą przydatne dla firmy: “Znajomość wielu programów pomoże mi szybko opanować nowy system, a trening w zakresie międzyosobowego porozumiewania się ułatwi mi sporządzanie sprawozdań z wyników pracy.” Na zakończenie potwierdź, że czekasz na wiadomość: “Wspominał Pan, że w następnym tygodniu mogę spodziewać się odpowiedzi z firmy, oczekuję więc na telefon”.

Źródło: “Relacje interpersonalne” R.B. Adler, L.B. Rosenfeld, R.F. Proctor II

Zapraszam też na:

2 myśli na temat “Jak zachować się w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej?

  1. Przydatne informacje! Przyznam, że czytałam już trochę takich artykułów, ale o niektórych punktach nie miałam pojęcia! Zaskoczyło mnie zwłaszcza podziękowanie za rozmowę mailem – nie wpadłabym na to, a faktycznie tym sposobem można zrobić jeszcze lepsze wrażenie. Dziękuję!

Dodaj komentarz