Jak opracować plan kariery zawodowej?

Opracowanie planu kariery zawodowej powinieneś zacząć od głębokiej refleksji nad sobą i analizy luk. Porównaj swoją obecną sytuację zawodową z tą, jaką pragniesz osiągnąć w przyszłości. Typowy plan kariery wybiega co najmniej pięć lat naprzód.

Od początku planuj śmiało. Nie ograniczaj się. Na początku nie zastanawiaj się jak tego dokonasz. Po zdefiniowaniu swoich celów zauważysz luki, jakie masz do uzupełnienia, opracujesz plan działania krok po kroku i dowiesz się jakich środków i zasobów potrzebujesz.

Oto pytania, które pomogą Ci zaplanować ścieżkę kariery:

  1. Co chciałbym osiągnąć za pięć lat? Podaj jak najwięcej szczegółów. Jakie stanowisko chcesz zajmować? Ile zamierzasz zarabiać? Co podoba Ci się w pracy, którą chcesz wykonywać? Jaki wpływ będziesz wywierać na swoją firmę?
  2. Jaka jest moja obecna sytuacja zawodowa? Opisz swoją bieżącą pozycję w firmie, obowiązki służbowe, wynagrodzenie. Co Ci się najbardziej podoba w tej pracy? Co Ci się nie podoba?
  3. Jakie mam dzisiaj umiejętności i mocne strony? Nie pora na fałszywą skromność. Zrób listę umiejętności potrzebnych Ci na wymarzonym stanowisku. Czego będzie się od Ciebie wymagać?
  4. Jakie obecnie mam wykształcenie i doświadczenie? Jeśli chodzi o doświadczenie, weź pod uwagę nie tylko dotychczas zajmowane stanowiska. Zastanów się głębiej, jakie konkretnie doświadczenia zebrałeś. Pomyśl o wykonanych zadaniach, projektach, osiągnięciach. Czego dokonałeś? Czego się nauczyłeś? Jakie nowe wartości wniosłeś? Jaki wpływ wywarłeś?
  5. Jak postrzegają mnie inni- w pozytywnym i negatywnym sensie? Jak te opinie wpływają na Twój plan? Z czego jesteś znany dzisiaj? Z czego chcesz być znany?
  6. Jakie są rozbieżności między moją obecną pozycją a tą wymarzoną? Stworzywszy szkic, porównaj teraźniejszość z przyszłością, do której aspirujesz.
  7. Co mogę zrobić, żeby zbliżyć się do swojej wizji? Twój plan działania buduje most pomiędzy teraźniejszością a przyszłością. Zwracaj szczególną uwagę na luki, które musisz wypełnić. Skup się na działaniach, na które masz wpływ. Podziel większe cele na mniejsze, łatwe do przejścia etapy. To da Ci poczucie, że robisz postępy i zdopinguje do dalszych starań.
  8. Jaka będzie najtrudniejsza część mojego planu rozwoju? Postaraj się przewidzieć możliwe trudności i wskaż, jak masz zamiar je pokonywać. Bądź świadomy tego, co może w przyszłości przeszkodzić Ci w realizacji celu. Dowiedz się, jak usunąć te bariery i zminimalizować ich wpływ na Twój plan.
  9. Jakie osoby znam (lub powinienem poznać), które poprą mój plan i uczynią go bardziej prawdopodobnym? Zrób listę zasobów, jakich potrzebujesz, by zrealizować plany. Mogą to być czas, pieniądze, informacje oraz ludzie. Pamiętaj o przygotowaniu budżetu swojego planu.

 

Nieco inne podejście wybierzesz, jeśli chcesz po prostu rozwijać się na stanowisku, które już masz. Odpowiedz na następujące pytania, które pomogą Ci się doskonalić według planu rozwoju zawodowego:

  • jakie nowe umiejętności zdobywam?
  • czego nauczyłem się przez ostanie pół roku i jak to wykorzystuję w pracy?
  • jak inwestuję w swój rozwój zawodowy?
  • jakich umiejętności będę potrzebował za dwa, trzy, pięć lat?
  • w jaki sposób staję się bardziej wartościowy dla swojego pracodawcy?
  • jak przygotowuję się na przyszłe wyzwania i możliwości na swoim stanowisku?

 

Nie pozostaje Ci teraz nic innego jak tylko zaplanować swoją karierę!

Źródło: „Skazana na sukces. 10 przykazań skutecznej bizneswoman.” D. Scumaci

Zapraszam też na:

Dodaj komentarz