Idealny pracodawca, czyli kto?

Jakiś czas temu na swoim InstaStory opublikowałam niektóre z wybranych wniosków badania Pracuj.pl „Percepcja wizerunku pracodawców w oczach kandydatów”[1] , a dzisiaj czas na obiecany post z wynikami badania wraz z moim krótkim komentarzem.

O badaniu:

W badaniu wzięło udział blisko 5 500 osób.
Na 23 ankietowe pytania odpowiedziały w większości osoby czynne zawodowo (średnio 92% ogółu badanych), z których 76% jest w przedziale wiekowym 25-50 lat.
Ponad połowa badanych zajmuje samodzielne stanowisko, a blisko 20% kieruje zespołem pracowników.
Respondenci w większości to kobiety (56%), mieszkańcy dużych aglomeracji miejskich z liczbą mieszkańców przekraczającą 500 tys. (36%), a także
mniejszych miejscowości od 50 do 500 tys. (39%), którzy mają stałą pracę (58%).

Co ciekawe badanie zostało przeprowadzone w dwóch falach: tuż przed wybuchem pandemii w marcu oraz w czerwcu 2020.

Pierwszym ciekawym wynikiem badania jest czynnik, który determinuje wybór przyszłego pracodawcy. Jak widzimy jest nim lokalizacja- pracownicy nie chcą już tracić czasu na dojazd do pracy, chcą szybko dojechać do domu, odebrać dzieci ze szkoły czy też zrobić zakupy. Dodatkowo- jak widać poniżej- nadal duże znaczenie ma branża oraz opinie o naszej firmie.

W kolejnym wyniku widzimy, co jest najważniejsze w ofercie pracy i tutaj, myślę, że nie ma zaskoczenia. Nadal najważniejszy jest opis wymagań i oczekiwań, wynagrodzenie, forma zatrudnienia oraz zrozumiały opis i nazwa stanowiska- o czym często pracodawcy zapominają posługując się “kwiecistą” lub kompletnie niezrozumiałą nazwą przyszłego stanowiska:

To, co mnie zaskoczyło, to odpowiedzi ankietowanych dotyczące miejsca poszukiwań informacji na temat pracodawców. Mam tu na myśli słabe wyniki targów pracy przed pandemią. Nadal na szczycie pozostają portale rekrutacyjne, zakładka kariera i rekomendacje znajomych. Dodatkowo cytując raport “Nie zaaplikuje lub raczej nie zaaplikuje do firmy, której produkty zostały zbojkotowane przez odbiorców od 57% kandydatów szukających pracy w czasach przed koronawirusem, do 54 – w okresie już po pierwszej fali pandemii.” Dlatego też tak ważne są działania zarówno marketingowe jak i employer brandingowe naszych firm.

Nie mogę nie wspomnieć o tym, że “przed pandemią koronawirusa 82% badanych chciało rozmawiać o pracy w organizacji z rekruterami. Jednak, w okresie #newnormal ten odsetek spadł do 34%. Dziś 84% kandydatów przede wszystkim chce rozmawiać ze swoim przyszłym przełożonym.” To powinno wiązać się ze wsparciem managerów przez działy HR w tym przeszkolenie managerów z przeprowadzania rozmów rekrutacyjnych, korzystania z narzędzi wspierających, itp. Zobaczcie też jak nisko plasują się agencje rekrutacyjne:

Ostatnią rzeczą, na którą chcę zwrócić uwagę to benefity. Zarówno przed jak i w trakcie pandemii największą popularnością cieszą się pakiety medyczne i mimo ogromnej popularności pracy zdalnej- również elastyczny czas pracy:

Podsumowując:

Widzimy, że kandydaci przy wyborze przyszłego pracodawcy kierują się głównie dogodną lokalizacją oraz opiniami o nim. Nadal w procesie poszukiwania pracy kandydaci swoje pierwsze kroki kierują do portali rekrutacyjnych, a to, co się drastycznie zmieniło, to chęć rozmowy z przyszłym przełożonym na samym początku rekrutacji. Jedno, co pozostaje niezmienne od lat to jasność w opisach wymagań oraz całym procesie rekrutacyjnym i o tym przede wszystkim pamiętajmy!

Zapraszam też na:

LinkedIn

Facebook

Instagram


Źródło:

[1] Raport Pracuj.pl “Preferowany pracodawca, czyli kto?”

Dodaj komentarz